DF200A

ŘADOVÉ ČTYŘVÁLCE 4 200-150HP

DF200A

DF200A

Plavte se po vlnách a vychutnávejte si zvuky přírody – ne svého motoru.

Systém polopřímého sání vzduchu

Speciálně navržená kapota a polopřímý systém sání vzduchu byly navrženy tak, aby dodávaly chladnější vzduch do vyladěného sacího potrubí s dlouhým rozvodem, zatímco hlava se čtyřmi ventily na válec DOHC a proměnným časováním ventilů umožňuje motoru efektivněji dýchat, což zvyšuje zrychlení a maximální rychlost. K tomu se přidává systém vstřikování paliva a technologie Suzuki Lean Burn pro lepší úsporu paliva.

Diagram of Semi-Direct Air Intake System

Velký blok – vysoce výkonný motor

Naším cílem bylo vytvořit přívěsný motor DF200A, který by poskytoval veškerý výkon a účinnost přívěsného motoru třídy V6 o výkonu 147 kW (200 k) při použití lehčího a kompaktnějšího čtyřválce. K dosažení této úrovně výkonu použili naši konstruktéři řadový čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 2,9 litru „Big-Block“ a vyšším kompresním poměrem 10,2:1, který zajišťuje působivé zrychlení a točivý moment v nízkých otáčkách.

VÝKONNÝ
  • GEAR RATIO
  • OFFSET DRIVESHAFT
  • VARIABLE VALVE TIMING
  • MULTI-STAGE INDUCTION
ÚSPORNÝ
  • LEAN BURN
SPOLEHLIVÝ
  • SELF-ADJUSTING TIMING CHAIN
  • WATER DETECTING SYSTEM
INOVATIVNÍ

Pokročilé technologie pro výkon

Systém polopřímého sání vzduchu

Kryt nového modelu DF200A má moderní vzhůru posunutý design, který mu dodává inovativní vzhled. Pod tímto vzhledem se však skrývá především funkčnost. Do krytu je zabudován polopřímý systém sání vzduchu, který přivádí chladnější vzduch přímo do vyladěného vícestupňového sacího modulu motoru. Motory dýchající chladnější vzduch jsou schopny zvýšit provozní účinnost, což vede k vyšší akceleraci a maximální rychlosti.
Konstrukce krytu také pomáhá snižovat teplotu uvnitř motoru pomocí otvorů, které umožňují rotujícímu setrvačníku vytlačovat teplý vzduch uvnitř krytu ven.

Diagram of Semi-Direct Air Intake System

Rezonátor

Výfukový systém motoru je dobře známým zdrojem hluku motoru, ale dalším, často přehlíženým zdrojem je sací potrubí. Vzduch nasávaný vysokou rychlostí do sacího potrubí může vytvářet drsný zvuk.
Motor DF200A obsahuje rezonátor sání vzduchu, který tento hluk snižuje a udržuje mimořádně tichý provoz.

Picture of Resonator
Diagram of Resonator

Systém Suzuki Lean Burn Control System

Suzuki Lean Burn Control System je inteligentní systém dodávky paliva, který dosahuje pozoruhodného zlepšení spotřeby paliva a činí tak úsporné čtyřtaktní přívěsné motory ještě hospodárnějšími. Systém sleduje výkon motoru a provozní podmínky v reálném čase a pomocí 32bitové palubní řídící jednotky předpovídá potřeby paliva a dodává chudší a přesnější palivovou směs v celém provozním rozsahu závěsného motoru. Výsledky ukazují výrazné zlepšení spotřeby paliva v celém výkonovém pásmu, včetně cestovního rozsahu, kde je motor využíván většinu času. Při porovnání nového motoru DF200A s původním motorem V6 DF200 testy ukázaly až 19% nárůst spotřeby paliva především v cestovním rozsahu (přibližně 70 % maximálních otáček).

LEAN BURN
Diagram of Suzuki Lean Burn Control System
  • Data použitá v grafech byla získána v rámci „interního Suzukiho testování“ za jednotných podmínek. Výsledky se budou lišit v závislosti na provozních podmínkách (konstrukce lodi, velikost, hmotnost, počasí atd.).

Lambda sondy

Stejně jako mnoho jiných špičkových závěsných motorů Suzuki je i model DF200A vybaven systémem zpětné vazby se snímačem lambda, který pomáhá udržovat optimální účinnost motoru. Systém sleduje provozní podmínky motoru a poskytuje vstupní údaje do ECM, což mu umožňuje řídit směs paliva a vzduchu pro dosažení maximálního výkonu v celém provozním rozsahu motoru.

Velký blok – vysoce výkonný motor

Cílem konstrukce nového motoru DF200A bylo poskytnout jachtařům výkon přívěsného motoru V6 DF200 s kompaktnějším a lehčím čtyřválcovým motorem. Konstruktéři Suzuki proto vycházeli z bloku řadového čtyřválce o objemu 2,9 litru, který se používal u motorů DF150/175, a aktualizovali konstrukci „Big Block“ o hlavu se čtyřmi ventily DOHC na válec a kompresním poměrem 10,2:1. V tomto případě se jednalo o motor s objemem 2,9 litru. Motor navíc obsahuje variabilní časování ventilů, vícestupňové sání a 32bitový palubní počítač. Konečným výsledkem je motor, který váží o 30 kg méně než jeho verze V6, což z něj činí vynikající volbu pro pohon basových člunů a dalších lehkých plavidel. Je také vynikající volbou pro ty, kteří chtějí modernizovat starší lodě vybavené dvoutaktními motory V6.

Vícestupňové sání (MSI)

Správné množství vzduchu ve válci má velký vliv na výkon. Provoz při vysokých otáčkách obvykle vyžaduje větší množství vzduchu, při nízkých otáčkách menší. Vícestupňový systém sání Suzuki splňuje tyto potřeby tím, že využívá dvě sací potrubí na válec, aby zajistil, že motor dostane správné množství vzduchu. Při nízkých otáčkách vstupuje vzduch do spalovacího prostoru delším, zakřiveným potrubím sběrného potrubí, které má zlepšit spalování a zvýšit točivý moment v nízkých otáčkách. Se zvyšujícími se otáčkami se otevírají ventily na přímém sacím potrubí. Tato potrubí, která jsou kratší a nemají odpor, propouštějí do komory větší množství vzduchu, čímž zvyšují schopnost motoru účinně dýchat při vysokých otáčkách, což vede k vyššímu výkonu při vysokých otáčkách.

Diagram of Multi-Stage Induction (MSI)

Vyšší kompresní poměr 10,2:1

Na základě zkušeností s výrobou závodních motorů pro motorsport navrhli inženýři Suzuki řadový čtyřválcový motor DF200A s vyšším kompresním poměrem 10,2:1. Vyšší kompresní poměr přináší motoru o objemu 2 867 cm3 znatelné zvýšení výkonu a síly.

Největší zdvihový objem ve své třídě

Zdvihový objem má přímý vliv na zrychlení a točivý moment. Obecně platí, že čím větší, tím vyšší. Z tohoto důvodu je model DF200A navržen se zdvihovým objemem 2 867 cm3, což z něj činí největší dostupný čtyřválec ve třídě čtyřtaktních motorů o výkonu 147 kW (200 k).

VVT (variabilní časování ventilů)

roměnné časování ventilů se používá u mnoha špičkových závěsných motorů Suzuki, aby se dosáhlo vysokého výkonu v celém výkonovém pásmu závěsného motoru při zachování výhod, které poskytuje čtyřtaktní technologie. Systém začíná inovativním profilem vačky navrženým pro dosažení maximálního výkonu a výkonnosti při vysokých otáčkách. Proměnné časování ventilů se používá k proměnlivému časování sání pomocí vačkového hřídele pro optimalizaci časování pro provoz v nízkých a středních otáčkách. Motor tak dosahuje maximálního výkonu v celém svém pracovním rozsahu a produkuje vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách pro silnou akceleraci. Celý proces probíhá automaticky a vy si můžete užívat sílu a výkon.

Hladký provoz

Systém vyvažovacích hřídelí

Jednou z charakteristik, které jsou společné řadovým čtyřválcovým motorům pracujícím při vysokých otáčkách, jsou sekundární vibrace, které jsou směrově shodné s pohybem pístu. K neutralizaci těchto vibrací využívají inženýři Suzuki systém sekundárního vyvažování, který působí proti pohybu pístu horizontálním pohybem. Za tímto účelem je vyvažovač rozdělen na levou a pravou část, z nichž každá se otáčí v opačném směru dvojnásobnou rychlostí klikového hřídele, což účinně neutralizuje sekundární vibrace a zajišťuje plynulejší chod motoru.

Tichý provoz

Čtyřtaktní závěsné motory Suzuki jsou již dlouho známé svým výjimečně tichým provozem. Inženýři Suzuki věnují velké úsilí tomu, aby byl provoz závěsného motoru co nejtišší. Při srovnávacím testu hlučnosti modelu DF200A a konkurenčního řadového čtyřtaktního závěsného motoru o výkonu 147 kW (200 k) výsledky jasně ukázaly, že model DF200A pracuje tišeji než jeho konkurent.

Diagram of Quiet Operation

Systém axiálního uchycení

Nový motor DF200A je vybaven kombinací měkkých a tvrdších pryžových držáků s vysokým přítlakem na horním i dolním uložení, které snižují vibrace motoru a zajišťují stabilní provoz. Pryžové držáky měkkého typu se používají k pohlcování vibrací vznikajících v rozsahu volnoběžných až 2 000 otáček za minutu, zatímco pryžové držáky s vysokým tahem zajišťují stabilní provoz při vysokém zatížení, čímž se zvyšuje výkon a výkonnost.

Posunutý hnací hřídel

U čtyřtaktních přívěsných motorů Suzuki se již dlouho používá posunutý hnací hřídel, který se používá ke zmenšení velikosti přívěsného motoru. Tato konstrukce, kterou najdeme u všech čtyřtaktních motorů Suzuki od modelu DF70A výše, umisťuje klikový hřídel před hnací hřídel a současně posouvá těžiště přívěsného motoru dopředu. Tato konstrukce významně přispívá k celkové kompaktnosti závěsného motoru a zvýšení jeho výkonu, ale zároveň přesouvá osu setrvačnosti motoru, tedy místo, kde jsou vibrace motoru minimální, nahoru nad horní uložení motoru, čímž výrazně snižuje vibrace. Tyto závěsné motory jsou také vybaveny dvoustupňovou redukcí převodovky, která je navržena tak, aby maximálně využila výkon těchto vysoce výkonných motorů. Díky převodovému poměru 2,50:1 – největšímu, který můžete najít v obou těchto třídách přívěsných motorů – poskytuje silný točivý moment pro rychlou akceleraci a velkou maximální rychlost.

Pokročilá elektronika

32-Bit ECM (řídící jednotka)

Motor DF200A je vybaven 32bitovým řídicím modulem ECM (Engine Control Module), který zajišťuje přesné řízení chodu motoru, zejména zapalování a systému dodávky paliva. Tento výkonný palubní počítač sleduje a zpracovává klíčová data získaná v reálném čase z řady snímačů umístěných v oblastech, které jsou pro chod motoru klíčové. Mezi tyto snímače patří snímač absolutního tlaku v sběrném potrubí, snímač polohy klikového hřídele, snímač teploty nasávaného vzduchu, snímač polohy řazení, snímač polohy škrticí klapky, snímač teploty stěn válců, snímač polohy vačkového hřídele a snímač teploty výfukového potrubí. Na základě těchto údajů počítač zajišťuje přesné řízení zapalovacího a palivového systému motoru, přičemž udržuje optimální jiskru a dodávku paliva za všech provozních podmínek.

Alternátory s vysokým výkonem

V dnešní době jsou lodě vybaveny širokou škálou elektroniky, která vyžaduje dostatečný přívod energie pro jejich provoz. Proto je DF200A vybaven alternátorem, který je zkonstruován tak, aby produkoval většinu svého maximálního výkonu 44 A (12 V), přičemž motor běží na nízkých 1 000 otáčkách za minutu – což je pro většinu okolností více než dostatečné.

Diagram of High Output Alternators

Vícebodové sekvenční elektronické vstřikování paliva

Suzuki se stala průkopníkem v používání elektronického vstřikování paliva u čtyřtaktních závěsných motorů, když v roce 1997 uvedla na trh svůj původní model DF70/60. Vícebodové sekvenční elektronické vstřikování paliva Suzuki dodává do každého válce motoru optimalizovanou směs paliva a vzduchu, která je do válce vstřikována pod vysokým tlakem podle příkazů 32bitového počítače ECM. Tento systém přináší lepší spotřebu paliva, svižnější akceleraci a nižší emise, které splňují emisní předpisy. Splňuje také normy směrnice o rekreačních plavidlech (RCD), směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/44/ES, a od Kalifornského úřadu pro ochranu ovzduší (CARB) získal tříhvězdičkové hodnocení.

Navrženo s ohledem na pohodlí

Vodou chlazený regulátor napětí s izolátorem

Vodou chlazené regulátory napětí, které jsou součástí obou závěsných motorů, odvádějí teplo z regulátoru a zvyšují tak jeho odolnost. Systém nabíjení akumulátorů obsahuje také funkci izolátoru, která umožňuje použití dvou akumulátorů.
Systém rozděluje elektrický proud do dvou okruhů a je navržen tak, aby chránil hlavní baterii v případě, že se vedlejší baterie vybije.

Pojistková skříňka

Pojistky elektrického systému přívěsného motoru jsou umístěny v jedné pojistkové skříňce na boku přívěsného motoru. Tato konstrukce udržuje vnější část přívěsného motoru čistou a zároveň umožňuje pohodlný přístup.

Diagram of Fuse Box

Systém omezení náklonu

Pro ochranu lodi a motoru před poškozením, ke kterému může dojít při naklápění motoru, jsou oba přívěsné motory vybaveny uživatelsky nastavitelným omezovačem náklonu, který zabraňuje naklápění přívěsného motoru za předem stanovený bod.

Diagram of Tilt Limit System

Dva výplachové otvory motoru

Nánosy soli, písku a nečistot mohou časem omezit průtok v chladicím systému a způsobit jeho poškození. Aby se takovému hromadění zabránilo, jsou oba závěsné motory vybaveny dvěma otvory pro proplachování sladkou vodou, které proplachování chladicího systému maximálně usnadňují. Díky jednomu portu umístěnému na levé straně spodní skříně a druhému na předním panelu budete mít vždy snadný přístup k proplachovacímu systému, ať už je loď ve vodě nebo mimo ni.

Picture of Dual Engine Flush Ports

Snímač klepání

Snímač klepání, který se nachází u motorů DF140A a DF115A, monitoruje spalování a poskytuje ECM informace potřebné pro přesné řízení časování motoru pro dosažení optimálního výkonu. Kromě maximalizace výkonu pomáhá tento systém také zvyšovat životnost motoru.

Systém detekce vody Suzuki

Voda v palivu může vést k problémům, jako je špatné spalování, nižší výkon a koroze.
Systém Suzuki Water Detecting System je navržen tak, aby pomáhal chránit motor před vlhkostí v palivu pomocí palivového filtru detekujícího vodu a upozorňujícího obsluhu vizuálním i zvukovým signálem na přítomnost vody v palivu. Filtr je rovněž navržen tak, aby umožňoval vizuální kontrolu přítomnosti vody.

Picture of Suzuki Water Detecting System

Odolnost a spolehlivost

Antikorozní povrchová úprava Suzuki

Na ochranu proti korozi chrání Suzuki své závěsné motory vlastním speciálně vyvinutým antikorozním lakem Suzuki. Tato povrchová úprava se nanáší přímo na hliníkovou slitinu závěsného motoru a zajišťuje maximální přilnavost povrchové úpravy k hliníkovému povrchu. Navrstvením epoxidového základního nátěru, černé metalické povrchové úpravy a čiré povrchové úpravy z akrylových vláken na ni se vytvoří účinná antikorozní úprava, která chrání ty části hliníkové slitiny přívěsného vozíku, které jsou neustále vystaveny působení slané vody.

Diagram of Suzuki's Anti-Corrosion Finish
MODEL DF200A*7
DOPORUČENÁ VÝŠKA ZRCADLA mm L:508, X:635
STARTOVÁNÍ Elektrické
HMOTNOST kg *5 L:235, X:240
TYP MOTORU DOHC 16-Ventil
PALIVOVÝ SYSTÉM Vícebodové sekvenční elektronické vstřikování paliva
POČET VÁLCŮ 4
ZDVIHOVÝ OBJEM cm3 2,867
VRTÁNÍ × ZDVIH mm 97 × 97
MAXIMÁLNÍ VÝKON kW 147
MAXIMÁLNÍ OTÁČKY rpm 5,500-6,100
ŘÍZENÍ Dálkové
KAPACITA OLEJOVÉ NÁPLNĚ Lit. 8.0
ZAPALOVÁNÍ Plně tranzistorové
ALTERNÁTOR 12V 44A
ZAVĚŠENÍ MOTORU Silentbloky
TRIM Elektrický Trim a Tilt
PŘEVODOVÝ POMĚR 2.50:1
ŘAZENÍ F-N-R
VÝFUK Přes propeller
ROZPĚTÍ PROPELLERŮ (Stoupání)*6
Všechny propellery jsou třílisté
17″-27.5″

*5:Suchá hmotnost: bez vrtule a motorového oleje

*6: Podrobnosti o vrtuli si vyžádejte u místního prodejce

*7:K dispozici je model s protisměrným otáčením

Vzhled, barvy a vybavení přívěsných motorů se mohou lišit v závislosti na trhu a třídě.
Specifikace se mohou změnit bez předchozího upozornění.
*Výrobní údaje